Vogna vår

Vogna vår:

Høsten 2018 ble det til at vi kjøpte oss ei campingvogn igjen etter å ha solgt Solifer vogna og testet ut å reise med en Camp-Let teltvogn, men denne gangen endte vi opp med ei kjørevogn, dessverre ikke er beregnet på vintercamping på fjellet, men med varme for tidlig og og sene høst turer.

43287015_10160902451840301_7019830836484636672_o
43305523_10160902451815301_5234649133263880192_o

Vognas produsent heter Adria Modellen heter Adora 540TK.

Med sin lave egenvekt og 420 kilos lasteevne, (totalvekt på 1500 kilo), er denne vogna passe ypperlig til å dra på turer med, vi ser frem til mange turer med denne.

Utstyr:
Senge-/spise løsning:
2 Køyesenger bak på tvers slik at jentene får ha hver sin seng ferdig oppredd til enhver tid.
Foran i vogna er vår dobbeltseng og toalett/dusj ved siden av.
Vogna har også en sittegruppe i midten som kan legges ned til gjesteseng.
Vogna har skapplass til «alle», Vi har hver vår hylle til klær, dette er vi ikke vandt til fra tidligere.

Kjøkken:
Standard 3-gassbluss,
Kjøleskap med liten frys.
Skuffer til bestikk og utstyr og en grei vask til.

Varme:
I vogna er det Truma Ultraheat (Varmer både på gass og strøm)
Varmtvann er ved 230v kolbe eller varmluft fra Trumaen, vår erfaring er at varmluft løsningen er ubrukelig til å varme opp vann med, derfor har vi oppgradert vogna slik at vi kan varme med 230v via inverteren, detaljer står under elektrisitet.

Elektrisk:
12V
I vogna er det installert 2 stk batterier, ett stk 12v 100AH Lithium batteri + et 12v 50AH Lithium i parallell. Totalt har vi 150AH med strøm som forsyner vogna.

230V
Vogna har også «landstrøm» og fungerer slik at når vi plugger vogna til kontakt, så forsynes alt av 12v i vogna fra strømblokka.
Vi har også montert inn en 2000W inverter med ren sinus, denne er koblet til slik at med en dobbeltvender så kan vi veksle på å forsyne hele vogna med 230V enten fra landstrøm eller fra inverteren som henter strøm fra batteriene.

For lading av batteriene har vi 3 løsninger,

Solceller:
På taket har vi montert et 275W som kan levere ca 9A på en god solskinnsdag.
Panelet er koblet til en Victron 100/30 regulator, denne har blåtann så vi kan følge med via app hvor mye det lades osv.

DC/DC lader:
Vogna har 13 polet kontakt, her er pinnene koblet slik at vogna mottar strøm fra bilens dynamo når motoren går, men på grunn av lengde på kabel og kontakter osv vil det være spenningsfall når den når frem til vognas batteri. For å få riktig ladespenning må det derfor til en regulator som booster opp volten til 14.4. I tillegg så kutter den forbindelsen når ladespenningen fra bilen forsvinner slik at ikke vogna kan tappe bilens batteri.

Lading fra 230V:
Vi har montert inn en C-Tek lader som vedlikeholdslader batteriet når vi er koblet til landstrøm.

For å ha kontroll på hvor mye strøm vi har, så har vi montert inn en shunt med et display som viser om vi lader eller bruker og hvor mye strøm vi har igjen.

Utstyr:
Vi har ettermontert en Truma Go2 mover for å kunne manøvrere vogna enkelt. Denne har 2 elektriske motorer som styres med en fjernkontroll. Dette err et fantastisk hjelpemiddel for å manøvrere vogna der det er trangt eller vrient å komme til med bilen.

Vi fikk med et flott fortelt fra Isabella, men fant ut at vi kommer nok mer til å bruke markise mer enn fortelt siden dette er mye raskere og enklere å sette opp, så vi investerte i ei enkel posemarkise fra Fiamma.

For å kunne kjøre med kjøleskapet gående på gass, har vi fått installert en Truma gas controller som har en sensor som stenger for gassen ved evt kollisjon. Denne stenger også for gassen om det skulle oppstå en ukontrollert lekasje. Safety first.

Vogna er lys og trivelig med et moderne utseende. I tillegg ligger den godt bak bilen.

Under finner du info om tidligere vogner vi har hatt.


2016-06-21 16.14.17-1

Camp-let Basic+

«Vogna» vår var en telt tilhenger
Produsent: Camp-Let ApS (Danmark)
Modell: Basic+
Årsmodell: 2012, men kom til Norge i 2015

Denne har 2 soverom, kjøkken med 3 gassbluss, vannkran med portabel tank og oppvaskbalje 😉
Lokket har gassdemper som hjelper til med å løfte opp lokket og lukke det forsiktig. En god forbedring fra 86 modellen vi hadde.


Vår første camping vogn var følgende:

Vognen vår er en enkel men grei vogn fra 2001
Merke: Solifer
Modell: S9 NS (Norsk Standard)

Vogna har dobbelseng og ei køyeseng som fast seng, i tillegg er det ei barnekøye for opptil 75 kilo også.
Vi velger å gjøre om de enkle setene og bordet i soverommet om til enkelseng, slik at vi får 5 faste sengeplasser, da har vi rundtsitter gruppa i fronten fortsatt ledig til bespising osv.

Ellers har vognen standard fast toalett, Kjøkken med 3 bluss og stekeovn.
Nytt for oss er all den skap plassen, det er uvant for oss som kom fra en sports cruiser båt med miniatyr skap så har vi nå mega plass i forhold.

Vi ettermonterte en Mover for å forenkle hverdagen med håndteringen av vogna. Mover er en elektrisk motor til hvert hjul og en fjernkontroll, slik at jeg kan kjøre vogna på plass i stedenfor å dytte/dra på oss rygg problemer osv.
Dette har vist seg å være en fantastisk investering.

I tillegg er det kjøpt inn et ryggekamera som skal monteres, dette for å hjelpe med ryggingen siden jeg ikke så lett kan sprette ut av bilen for å sjekke bak osv.

Nylig fikk jeg hjelp til å koble om vogna til 13 pinns kontakt, det gjorde at nå har vi ryggelysk, tåkelys og lading av vognas batteri fra bilens annlegg når den er tilkoblet.
Tusen takk for hjelpen Bjørn.

Flere bilder og detaljer kommer..

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

opp ↑

<span>%d</span> bloggere like this: