I fjor fikk jeg koblet om i vogna slik at vi kan kjøre hele vogna på 230v, enten fra «landstrøm» eller fra vår 1000w inverter (2000 max).
I år måtte vi bytte varmtvannstank på grunn av den sprakk (Note To Selfe: husk å tømme den), da måtte jeg flytte varmekolben over fra gamle til nye. I dag ble det testet med å fylle vann på tanken og fikk kjørt igjennom vann til begge kranene, både til varmt og kaldt vann, og tanken er tett.
Nå tester jeg her hjemme, iskaldt vann og skrudde påå varmekolben via inverteren.

Blir spennende å se hvor mye strøm det er igjen på batteriet når termostaten i varmekolben slår inn og kobler fra varming til vedlikeholdsvarming, da går det mindre strøm igjen.
Det tok rundt 50 minutter ca, så var det så varmt at termostaten koblet ut, da sank strømforbruket til 0.2A, og når jeg brukte en del varmtvann gikk den opp igjen.
Jeg har valgt å gjøre det på denne måten for å kunne ha varmtvann selv om vi fricamper et sted uten 230v, og når det er 30 grader ute om sommeren, frister det ikke å starte trumaen for å kjøre på med gassvarme for å varme vann.
flere var skeptiske til denne løsningen, men så langt så fungerer det 🙂
Hvordan dette er koblet:
I vogna har jeg en fasevender (bryter) i skapet ved inntaket fra landstrømmen, på denne velger jeg om vognas 230v annlegg skal motta strøm fra landstrømmen eller fra inverteren jeg har installert.
Når vi fricamper trykker jeg bryteren over på Inverter i skapet, deretter skrur jeg på inverteren. Da kan jeg skru på varmtvannsberederen på vognas orginale bryter for dette. Noe som fungerer helt ypperlig.
Min erfaring etter en stund med bruk nå, er at det lønner seg å skru på varmtvannsberederen på morgenen når sola kommer, for solcellene vil da lade mesteparten av strømmen vi trenger for å varme vann. Om natta pleier jeg å skru den av slik at ikke batteriene er så tappet ned neste morgen, det er dessuten fortsatt lunk i vannet på morgenen.
Legg igjen en kommentar